Youtube Vs Twitch: Millä alustalla striimata?
lukemisesta
Twitch vastaan YouTube, vuosisadan raskaansarjan nettivideotaistelu. Mutta tämän battle royale -taistelun voittaja riippuu tietenkin näkökulmasta. Jos yksi alusta on "parempi" kuin toinen jollakin alalla, se voi olla päinvastoin totta jollakin muulla alalla.
Asioiden selventämiseksi olemme kurkistaneet Twitchin sydämeen ja YouTuben sieluun. Aiomme syventyä syvemmälle näihin alustoihin ja mennä tulosten pikkutarkkoihin yksityiskohtiin, joten istu alas ja nauti kyydistä.
Tänään tarkastelemme näitä kahta alustaa lähemmin ja annamme sinulle kaikki yksityiskohdat, joita tarvitset, jotta voit tehdä valintasi ja aloittaa suoratoiston! Puheet riittävät, aloitetaan!
Mitä eroa on Twitchin ja YouTuben välillä?
Vaikka Twitchin ja YouTuben välillä on monia yhtäläisyyksiä, ne ovat molemmat äänen/videoiden jakamisalustoja! Näiden kahden alustan välillä on kuitenkin monia eroja.
Merkittävin ero Twitchin ja YouTuben välillä on yleisön kiinnostus. Twitch palvelee suoratoistajia ja on maailman suurin suoratoistoalusta. YouTube taas on tarkoitettu kestävälle sisällölle, ja sillä on loistava hakukone, joka auttaa tietystä aiheesta tai kapeasta alueesta kiinnostuneita ihmisiä.
Tämä ero on kuitenkin melko ylimalkainen, sillä molemmat alustat yrittävät varastaa toistensa aarteet. Viittaan tässä siihen, että Twitch alkaa avata oviaan muillekin kuin pelivideoille ja YouTubella on suhteellisen uusi LIVE-järjestelmä esimerkiksi suoratoistoon.
Näiden kahden alustan välillä on useita muitakin eroja, jotka kuvataan alla.
Navigointi
Sekä Twitch että YouTube ovat eräänlaisia hakukoneita. Toisin sanoen kumpaankin on rakennettu hakutoiminto. Tapa, jolla nämä kaksi alustaa ehdottavat videoita hakua suorittavalle henkilölle, on hieman erilainen.
Twitchillä on taipumus suositella suositumpia striimaajia, eikä siellä voi muokata pikkukuvia, kun taas Youtubessa voi muokata pikkukuvia ja siellä on hakukone, joka helpottaa uusien tulokkaiden löytämistä.
Yksi asia, joka voi haitata uusia striimaajia Twitchissä, on suosituimpien kanavien suosiminen. Toisin kuin YouTubessa, jossa uutta kanavaa saatetaan päätyä suosittelemaan, Twitch suosittelee mielellään vain striimejä, joilla on suuri katsojapohja.
Tämä tekee Twitchistä monimutkaisen alustan käyttää, kunnes sinulla on kunnioitettava määrä katsojia. Toinen suuri ero selaamiseen verrattuna on ensisilmäyksellä havaittavissa, nimittäin pikkukuvien käyttö.
Twitch valitsee pikkukuvan eikä tarjoa vaihtoehtoja mukautetun pikkukuvan määrittämiseen. YouTubessa voit valita pikkukuvan, kunhan sinulla on vahvistettu tili.
Tämä ero itsessään luo täysin erilaisen tunnelman ja ulkoasun näiden kahden alustan välille. Se saa myös Twitchin näyttämään oudon identtiseltä kaikissa streameissa, jotka perustuvat nykyiseen suosittuun muokkaukseen ja tyyliin.
Navigoinnin osalta YouTube näyttää olevan parempi kuin Twitch.
Säännöt
Twitchin ja YouTuben sisältösäännöt ovat hieman erilaiset. YouTube on tunnettu siitä, että se on kohtuullisen lepsu videosisällön suhteen. Samaan aikaan Twitchillä ei tunnu olevan mitään ongelmaa kieltää striimaajia ilman mitään selityksiä. Jopa ne, joilla on sopimukset, näyttävät kärsivän tämän kohtalon siinä missä muutkin striimaajat.
Toisin kuin Twitchissä, YouTubessa on käytössä kolmen rikkomuksen järjestelmä. YouTubessa on varoituksia ennen kuin kaikki pimenee. Näyttäisi taas siltä, että YouTube on listan kärjessä, koska sen järjestelmä on lempeämpi tekijöilleen kuin Twitchin.
Kasvu
Kasvun osalta YouTubella on varmasti etu Twitchiin verrattuna. Näin ainakin useimmat sisällöntuottajat ajattelevat. Tämä johtuu siitä, että voit helposti luoda ja käyttää lyhyitä videoita suorien lähetysten mainostamiseen. Puhumattakaan siitä, että Youtubella on parempi algoritmi laadukkaan sisällön korostamiseen.
Sanotaan esimerkiksi, että haluat järjestää Fortnite-striimin. Pelin suosion ja nykyisten Fortnite-streamaajien määrän vuoksi streamin järjestäminen Twitchissä saattaa olla haastavaa.
YouTubessa voit kuitenkin luoda kymmeniä lyhyempiä videoita, jotka kaikki käsittelevät peliin liittyviä aiheita. Voit sitten lisätä kuhunkin videoon mainoksen, jossa kerrot katsojalle suoratoistosi ajankohdan ja päivän.
Jos luot videon aiheesta, jota ihmiset etsivät Youtubesta, ja ihmiset pitävät sisällöstäsi, Youtube luottaa sinuun ja työntää sisältöäsi enemmän, koska ihmiset pitävät siitä. Näin niiden hakukone toimii. Twitch taas on tarkoitettu niille, joilla on suurempi yleisö. Mitä suurempi yleisösi on, sitä enemmän Twitch työntää kanavaasi.
Jos sinulla on suuri yleisö, se toimii. Mutta kuten voitte kuvitella, pienempien artistien on paljon vaikeampi päästä läpi. Ainakin Youtubessa, jos luot hyödyllistä sisältöä, sinulla on ainakin mahdollisuus tulla huomatuksi. Twitchissä mahdollisuudet ovat niin heikot, etkä voi itse vaikuttaa niihin.
Toinen asia on se, että koska ihmiset voivat katsoa Youtubea yötä päivää, videosi toimivat, kun sinä nukut. YouTube toimii siis kaikkina vuorokauden aikoina, kun taas Twitch toimii vain silloin, kun suoratoistat. Tämä on varmasti hyvä pitää mielessä.
Kuten huomaat, kun kyse on sisällöntuottajana kasvamisesta, etu menee YouTubelle, koska sen hakukoneoptimointi (SEO) ja tapa, jolla sen algoritmi antaa pienille kanaville mahdollisuuden tulla tunnistetuksi.
Kasvusta puheen ollen, yritän kehittää omaa Twitch-kanavaani täällä, joten jos haluatte auttaa minua seuraamalla minua, sitä arvostettaisiin suuresti ystäväni.
Raha
Kun kyse on rahan ansaitsemisesta, molemmilla alustoilla on hyvät ja huonot puolensa, ja on vaikea sanoa, kumpi alusta on parempi rahan ansaitsemiseen.
Toisaalta on Twitch. Twitchissä on paljon helpommat kelpoisuudet aloittaa rahan ansaitseminen kuin Youtubessa. Sinun tarvitsee vain liittyä Twitchin kumppaniksi ja voit aloittaa kanavasi rahan ansaitsemisen. Liittymään kumppaniksi tarvitaan 500 minuuttia striimausta 7 päivän aikana, keskimäärin 3 katsojaa ja vähintään 50 seuraajaa. Rehellisesti sanottuna se ei ole liian hullua.
Vaikka kumppaniksi ryhtyminen ei ole kovin vaikeaa, on kuitenkin vaikeampaa kasvattaa kanavasi kunnon tuloiksi. Tämä johtuu siitä, että Twitch ei tee hyvää työtä uusien tai tulevien striimaajien esittelyssä. Se riippuu paljolti sinusta itsestäsi.
Voit saada muutaman lahjoituksen ja muutaman tilauksen joka kuukausi, mikä on siistiä, jos sinulla on hieman rahaa sivutuloja, mutta kanavasi kasvattaminen sellaiseksi, että voit elää sillä, on vaikeaa. Lisäksi tienaat rahaa vain silloin, kun lähetät Twitchissä, joten Twitchissä ansaitsemasi rahat ovat paljon vähemmän passiivisia kuin YouTubessa.
Toisaalta sinulla on Youtube. Youtubessa on paljon korkeampi kynnys aloittaa rahan ansaitseminen alustalla. Jotta voit aloittaa rahan ansaitsemisen Youtubessa, tarvitset yli 4000 tuntia katselukertoja ja vähintään 1000 tilaajaa.
Toisin kuin Twitchissä, ihmiset voivat kuitenkin tulla katsomaan kanavaasi 24/7/365. Twitchissä suurin osa ihmisistä katsoo sinua vain silloin, kun olet suorassa lähetyksessä. Jos siis tarjoat tuotetta tai pyydät tilauksia tai lahjoituksia, ikkunasi on Twitchissä paljon pienempi kuin Youtubessa.
Youtube maksaa myös enemmän mainoksista (katso lisätietoja jäljempänä). Tämä johtuu suurelta osin siitä, että mainokset näkyvät Youtubessa koko päivän, kun taas Twitchissä ne näkyvät vain silloin, kun lähetät lähetyksiä.
Lopuksi, Youtubessa on helpompi luoda ja ansaita rahaa kapealla markkinasektorilla kuin Twitchissä. Jos luot sisältöä tietyllä markkinasektorilla (maalaus, tanssi jne.), Youtube tekee lähetyksiä paremmin kuin Twitch, joten sinun on helpompi hyödyntää markkinasektoristasi kiinnostuneiden ihmisten liikennettä.
Tässä on erittely siitä, mitä kukin foorumi maksaa, jotta voit päättää, mikä niistä sopii sinulle.
Miten Youtube ja Twitch maksavat tekijöilleen:
Todennäköisesti artikkelin osa, jota olet odottanut eniten, luetellaan jokainen tapa ansaita rahaa, jotka ovat ainutlaatuisia kullakin alustalla!
Miten Twitch maksaa striimaajille
- Mainosten kautta - Kun striimisi saavuttaa kumppanin, voit ottaa mainokset käyttöön. Nämä toimivat samalla tavalla kuin YouTubessa, eli ne näytetään juuri ennen striimiäsi ja sen aikana. Maksetut summat vaihtelevat, mutta perusmaksu on noin 0,25-1,50 dollaria 1000 katselukertaa kohden.
- Bitit - Striimaajat voivat saada suoria lahjoituksia katsojilta. Katsojat käyttävät tähän tarkoitukseen ainutlaatuista Twitch-valuuttaa nimeltä Bits. Twitch ottaa 29 % kokonaissummasta, jolloin striimaajille jää 71 % Bitsillä tehdystä lahjoituksesta. Mutta katsoja ostaa Bitsit korkeaan hintaan Twitchistä. Twitch tienaa siis rahaa, kun katsoja ostaa Bittejä, kun hän lahjoittaa Bittejä striimaajalle ja kun striimaaja yrittää nostaa rahansa.
- Lahjoitukset - Paypalin lahjoituspainikkeen tai muiden rahanvaihtofoorumien kautta tehdyistä lahjoituksista Twitch saa nolla prosenttia. Katsoja voi siis lahjoittaa esimerkiksi 5 dollaria, ja striimaaja saa 100 prosenttia rahoista. Tämä on kustannustehokkain tapa varmistaa, että streamer saa kaikki rahat, jotka katsoja aikoo lahjoittaa.
- Tilaajilla - Tässä Twitch on mielenkiintoinen verrattuna YouTubeen. Twitch ottaa 50 % (vähemmän, jos olet yhteistyökumppani) tilausmaksusta, joka on 5 dollaria kuukaudessa per tilaus. Streamer tienaa siis 2,50 dollaria per tilaus kuukaudessa. Tämä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta joillakin striimaajilla on kymmeniä tuhansia tilaajia. Ja tilauskulttuuri elää ja voi hyvin Twitchissä. Ihmiset haluavat tukea striimaajiaan.
- Merchandisingin avulla - Tämä on yksi Twitchin osa-alue, jota YouTube ei tunnu ymmärtävän. Suoramyynti suoratoistopalvelussa, ja katsojan ei tarvitse koskaan siirtyä toiselle näytölle. Tämä on mahdollista yhden monista Twitchiin lisättävistä merchandising-laajennuksista ansiosta. Olemme omistaneet kokonaisen artikkelin näille Twitch-laajennuksille ja niiden arvolle striimaajalle.
* Muista, että myös YouTube on lisännyt kauppatavarapalkin päteville striimaajille, mutta Twitch-laajennukset tarjoavat enemmän valikoimaa.
Miten YouTube korvaa tekijöille
- Mainoksilla - Samalla tavalla kuin Twitch käsittelee mainoksia, YouTube sallii mainokset, kun luoja on saavuttanut tietyn kynnysarvon. Erona on, että YouTube-mainokset maksavat yleensä enemmän. Paljon enemmän. YouTube-mainokset maksavat noin 18 dollaria katselukertaa kohti eli 3-5 dollaria 1 000 videon katselukertaa kohti.
- YouTuben Prenium-jäsenillä - Prenium-jäsenet ovat YouTuben vastine Twitchin tilaajille. Ongelmana tässä on kuitenkin se, että monet YouTubea säännöllisesti käyttävät ihmiset eivät tiedä, että jäsentasoa edes on olemassa.
* Kelpoisuus tarjota kanavan jäsenyyttä on 30 000 tilaajaa. Videopelikanavilla on oltava vähintään 1 000 tilaajaa. Luojien on oltava myös YouTube-kumppanuusohjelman jäseniä. YouTube maksaa 70 prosenttia jäsenmaksusta tekijöille ja antaa tekijöille mahdollisuuden asettaa jäsenyystasoja, joilla on ennalta määritellyt hinnat.
- Super Chat - YouTuben virallisen lahjoitusjärjestelmän avulla YouTube ottaa 30 prosenttia lahjoituksista, kun taas Twitch ei ota lahjoituksista mitään (paitsi tietenkin Bits-järjestelmän kautta).
YouTube tai Twitch: Kumpi maksaa paremmin?
Twitchillä on enemmän rahanmuodostusvaihtoehtoja kuin YouTubella. Koska Twitch on suorassa lähetyksessä, on myös helpompi myydä niille, jotka katsovat sinua. Twitch ottaa myös vähemmän asioita, kuten lahjoituksia. Ongelmana on kuitenkin se, että ihmisiä on paljon vaikeampi saada katsomaan sisältöäsi Twitchissä kuin Youtubessa. Vaikka Twitchissä maksetaankin hieman enemmän, sisältösi katselee paljon vähemmän ihmisiä.
Uskon, että Twitchissä voi aluksi ansaita rahaa nopeammin ja helpommin, koska monetisointikynnys on matala, mutta jos haluat ansaita rahaa kestävästi pitkällä aikavälillä, Youtube on parempi valinta. Youtube on myös passiivisempi tulonlähde, koska voit ansaita rahaa mainoksista ja koska sisältösi on aina saatavilla. Ja kuka ei pidä passiivisista tuloista?
Kun on siis kyse rahan ansaitsemisesta, mielestäni Youtubella on pieni etu Twitchiin verrattuna.
Onko Youtube Gaming vai Twitch tuottoisampi?
Kuten mainittu, Twitch maksaa striimaajille yleensä paremmin kuin Youtube. YouTube Gamingin suosio on kuitenkin kasvussa. Kilpaillakseen Twitchin kanssa YouTube on helpottanut pelistreamaajien tulonhankintaa.
Kaiken kaikkiaan Twitch maksaa kuitenkin uusille sisällöntuottajille enemmän ja on tunnetuin suoratoistoalusta. Twitch on suoratoiston kuningas.
Suoratoistot Twitchissä vs. YouTubessa: Numerot
Kun kyse on suoratoistolähetysten luvuista, niitä ei todellakaan voi verrata toisiinsa. Twitch on epäilemättä johtava suoratoistoalusta. Twitchillä on yli 3 miljoonaa ihmistä, jotka striimaavat alustalla kuukausittain, ja yli 15 miljoonaa katsojaa kuukausittain.
Vertailun vuoksi Youtubella on noin 700 000 suoratoistokatsojaa kuukaudessa ja paljon vähemmän ihmisiä, jotka suoratoistavat alustalla kuukausittain.
Viime vuosina Facebook Gamingin ja Youtuben kaltaiset suoratoistoalustat ovat kasvaneet merkittävästi, mutta ne eivät ole vielä läheskään yhtä suosittuja kuin Twitch. Vaikka jotkut huippustreamaajat ovat jättämässä Twitchin näiden alustojen vuoksi, Twitch on edelleen ylivoimainen.
Lukumääräisesti Twitch on paljon suositumpi kuin mikään muu suoratoistoalusta, eikä se ole edes lähellä.
Entä pelien striimaaminen mobiilissa?
Kun kyse on suoratoistosta, pöytätietokoneet, kannettavat tietokoneet ja pelikonsolit ovat ensisijaisia alustoja. Älypuhelinten aikakaudella mobiilipeleistä on kuitenkin tullut yhtä hyviä tai parempia kuin joistakin hieman vanhemmista pelikonsoleista. Tällä on paljon tekemistä pelialan kehityksen kanssa.
Otetaan esimerkiksi pilvipohjaiset pelialustat. Näiden uusien tiedonsiirtomenetelmien ansiosta älypuhelimen ei enää tarvitse pitää sisällään kaikkia peliin liittyviä tietoja. Tämä mahdollistaa sen, että mobiilipelit voivat olla suurempia ja monimutkaisempia kuin mitä puhelin voisi yksinään pyörittää.
Vuoteen 2020 mennessä mobiilipelien suoratoisto oli yleisempää kuin koskaan. YouTube voitti palkinnon alustana, jolla oli eniten mobiilipelien striimaajia.
Haluatko tietää, miksi näin tapahtui, kun Twitch oli striimaajien täydellisin alusta?
Kyse on yksinkertaisuudesta. YouTube-sovelluksessa on suoratoisto sisäänrakennettuna lähetyspainikkeella. Mobiilipelaajien on siis hyvin helppoa striimata sovelluksen kautta. Pelin suoratoistaminen mobiililaitteella Twitchissä ei ole yhtä helppoa.
Mobiilipelien suoratoistamisessa YouTube on suosionsa ja helppokäyttöisyytensä vuoksi etulyöntiasemassa Twitchiin nähden.
Miksi Twitch on parempi kuin YouTube?
Syitä, miksi Twitch on parempi kuin YouTube, ovat: Paremmat botit, parempi yhteisö, paremmat laajennukset ja parempi ennakkomaksu. Koska Twitch käsittelee suoratoistoa, se on myös paljon houkuttelevampi kuin Youtube. Twitch on ihanteellinen suoratoistoon ja helppo aloittaa.
Twitchillä on monia etuja Youtubeen verrattuna, kuten alla on esitetty. Nämä ovat kaikki ominaisuuksia, joista pidän Twitchissä enemmän kuin YouTubessa:
- Botit - Toisin kuin YouTubessa, Twitchiin on asennettu runsaasti hyödyllisiä kumppanibotteja, jotka auttavat sinua tehtävissä, kuten chattiin vastaamisessa tai uusien seuraajien tai tilaajien vastaanottamisessa. Tietenkin siinä missä on hyviä botteja, huonot botit voivat saada sinut banniin, kuten ne, jotka keinotekoisesti paisuttavat katsoja- tai seuraajamääriä.
- Yhteisö - Yksi asia, joka houkuttelee monia ihmisiä Twitchiin, on yhteisöllisyys. Voit mennä kanavalle, ja ympärilläsi on satoja ihmisiä, joilla on samat kiinnostuksen kohteet kuin sinulla. Suoratoisto Twitchissä on kuin jättimäinen virtuaalinen sosiaalinen verkosto.
- Laajennukset - Twitchissä on erittäin hyvä valikoima hyödyllisiä työkaluja, joita kutsutaan laajennuksiksi. Niitä voi asentaa moniin eri tarkoituksiin, striimilaskureista striimattaviin minipeleihin. Se mukauttamisen taso, jonka streamer voi saada näiden laajennusten avulla, ylittää suurimman osan siitä, mikä on varattu YouTuben luojille.
- Parempi palkka - Kuten sanoin, Twitch tarjoaa enemmän rahanmuodostusvaihtoehtoja ja maksaa etukäteen enemmän kuin YouTube. Ainoa ongelmani Twitchin monetisoinnissa on se, että katsojia on vaikeampi saada kanavallesi, joten vähemmän ihmisiä on halukkaita maksamaan sinulle rahaa.
- Sitoutuminen - Koska Twitchissä lähetetään suoraa lähetystä, katsojan ja lähetystoiminnan harjoittajan välinen sitoutuminen on luonnollisesti paljon parempaa, koska vuorovaikutus tapahtuu reaaliajassa. Tämä rakentaa vahvempia suhteita kuin vanhanaikaisella YouTube-videolla olisi mahdollista.
Miksi YouTube on parempi kuin Twitch?
YouTube on parempi kuin Twitch useista syistä, muun muassa seuraavista: sisällön sääntöjen salliminen, pikkukuvat, videomarkkinointi ja kasvu.
Youtube on myös paljon passiivisempi kuin Twitch, koska sinun ei tarvitse "olla livenä" luodaksesi sisältöä. Youtuben etuna Twitchiin verrattuna on myös se, että voit muokata videoita enemmän, koska ne eivät ole suorassa lähetyksessä.
Selitän jäljempänä tarkemmin, miksi Youtube on parempi kuin Twitch:
- Kuten olemme nähneet aiemminkin, Twitchillä on taipumus kieltää striimaajia, joskus ilman varoitusta tai syytä. Youtubessa on paljon lievemmät sisältösäännöt ja jopa kolmen rikkomuksen sääntö, joka estää tekijöitä saamasta potkuja yhdenkin sääntörikkomuksen vuoksi (paitsi jos kyseessä on äärimmäinen sääntörikkomus, tietenkin).
- Pienoiskuvat - YouTuben ilmeisen klikkaussyötin lisäksi yksi alustan parhaista ominaisuuksista on se, että tekijät voivat luoda ja määrittää videoidensa pienoiskuvat. Näin voit kokeilla ja nähdä, minkälaiset pikkukuvat houkuttelevat katsojia.
- Videomarkkinointi - Alusta on alun perin suunniteltu valmiiksi nauhoitettujen videoiden jakamiseen. Tätä tosiasiaa hyväksikäyttäen voi tehdä suuren määrän videoita edistääkseen aikataulun mukaan tapahtuvaa suoraa lähetystä. Youtube myös edistää paremmin pienten tekijöiden sisältöä, jos se on tietysti laadukasta.
- Kasvu - Uusille tekijöille Youtuben algoritmi voi suositella uudempaa videota muille. Tästä syystä fanien hankkiminen on helpompaa aloittaa YouTubessa kuin Twitchissä, joka yleensä tukee katsotuimpia striimejä ennen uusia.
- Passiivisempi - Youtube on selvästi paljon passiivisempi kuin Twitch. YouTubessa sinun ei tarvitse olla "suorassa lähetyksessä" mainostaaksesi kanavaasi. Videoitasi toistetaan koko päivän, joka päivä, ja Youtube itse työntää kanavaasi enemmän kuin Twitch.
- Parempi muokkaus - Koska Youtube ei ole suorassa lähetyksessä, voit muokata videoitasi paljon enemmän kuin suorassa lähetyksessä. Jos pidät videoeditoinnista, Youtube on sinulle paljon miellyttävämpi kokemus.
Twitch vs. Youtube Gaming
Kuten aiemmin mainittiin, YouTuben ja Twitchin välillä on useita eroja. Ja vaikka YouTubella on naurettava määrä katsojia, YouTube Gamingillä on paljon vähemmän katsojia kuin Twitchillä.
YouTube Gaming tarjoaa erilaisia live-striimejä sekä valmiiksi nauhoitettuja videoita. Tarjolla olevat suorat lähetykset ovat Twitchin tapaan niitä, joilla on eniten katsojia.
Ilmeinen ero on se, että YouTube Gamingin pääsivun suositeltujen suosittujen suorien striimien rivin alapuolella on sekoitus erittäin korkean katsojamäärän striimejä ja sekoitus uudempia videoita, joilla ei ole vielä kymmeniä tai satoja tuhansia katsojia.
Tässä mielessä YouTube tarjoaa uusille striimaajille paljon paremmat mahdollisuudet kehittää kanavaa ja tulla katsojien löydettäväksi. Huonona puolena on kuitenkin se, että yleisö on huomattavasti pienempi kuin Twitchissä.
Tulevaisuudessa voimme odottaa YouTube Gamingin kasvavan merkittävästi. Vaikka Twitchissä on suurempi määrä striimaajia, YouTuben tavoittavuus on paljon suurempi. Ja Googlen avulla YouTube Gamingin kasvu todennäköisesti jatkuu.
Tällä hetkellä Twitch on kuitenkin edelleen johtavassa asemassa suoratoistopalveluiden osalta.
Kumpi on parempi: Twitch vai YouTube Gaming?
Kun kaikki tekijät otetaan huomioon, on selvää, että pelikokemuksen suoratoistamisessa Twitch on parempi alusta. Alustalla on paljon, paljon enemmän pelaamisesta kiinnostuneita katsojia kuin YouTubessa.
Kun tähän lisätään muut edut, kuten helpompi karsinta rahan ansaitsemiseksi, Twitch on selvä valinta YouTube-pelaamiseen nähden. Mutta hetkinen, eihän se voi olla niin yksinkertaista kuin sanoa, että Twitch on parempi. Katsotaanpa väitteen toista puolta. Katsotaanpa alustan kasvua.
Koska Twitch käyttää hyvin erilaista järjestelmää striimien sijoittamiseen paremmuusjärjestykseen, paras tapa kasvaa Twitchissä on striimata paljon suoratoistoja. Toisin sanoen, mitä enemmän live-streameja lähetät, sitä nopeammin streamisi kasvaa. Sinun on myös mainostettava kanavaasi muilla alustoilla, kuten Twitterissä ja Instagramissa.
Mutta vaikka mainostaisit muualla, sinun on silti tehtävä paljon suoratoistoa.
Jos sinulla on suoratoistokumppani, joka voi toimia tuntikausia kerrallaan, tämä strategia voi toimia. Mutta useimmilla striimaajilla, ellei sinulla ole laskuja maksettavana, ei luultavasti ole varaa striimata yötä päivää, jotta kanavasi kasvu kiihtyisi.
Tässä YouTube on hallitseva mestari. Muista, että YouTuben omistaa Google, maailman suurin hakukone. Ja he toivat tämän hakuvoiman YouTubeen. Se tarkoittaa, että sinulla on paljon enemmän mahdollisuuksia tulla löydetyksi YouTubessa, kun sinulla on uusi kanava.
Se ei tarkoita, että Twitch pudottaa uusia striimaajia. Katsojien on edelleen mahdollista löytää heidät merkintäjärjestelmän avulla, jonka avulla katsojat voivat tarkentaa hakua, mutta se on silti vaikea tehtävä.
Tunnisteista huolimatta se ei kuitenkaan ole läheskään yhtä tehokas kuin YouTuben suosittelemat videot, jotka voivat nostaa striimin tai videokanavan lyhyessä ajassa pilviin, jos katsojien sitoutuminen on positiivista.
Vaikka YouTube Gaming ei ole yhtä suuri kuin Twitch, sinulla on paremmat mahdollisuudet tulla muiden tunnistamaksi, koska kilpailu on vähäisempää ja koska YouTube edistää pienempien striimaajien sisältöä paremmin kuin Twitch. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että Twitch on paras suoratoistoalusta, vaikka siellä on vaikeampi päästä alkuun.
Eniten kysytyt kysymykset siitä
Ennen kuin siirrymme johtopäätökseen, haluan paljastaa joitakin kysymyksiä, joita esitimme itsellemme näistä kahdesta alustasta ja jotka mielestämme ovat olennaisia ja jotka olisi otettava huomioon tuomiossa. Tässä ne ovat!
Voimmeko striimata YouTubessa ja Twitchissä samaan aikaan?
Teknisesti ottaen on mahdollista striimata sekä Twitchissä että YouTubessa. Voit käyttää esimerkiksi Restreamin ilmaispaketin kaltaista palvelua. Restream on palvelu, joka ottaa suoratoistosi ja striimaa sen 30 alustalle kerralla. Ja se tekee sen rasittamatta järjestelmääsi. Voit siis striimata normaalisti, mutta suorana kymmenillä alustoilla.
Streamlabs Prime -palvelussa on myös monistreamausmahdollisuus, ja se on loistava. Yhdellä napsautuksella voit striimata Twitchiin ja Youtubeen. Loistava järjestelmä, jota emme voi suositella tarpeeksi.
On kuitenkin yksi tärkeä seikka, joka on otettava huomioon, kun kyse on suoratoistosta useilla alustoilla. Kyse on rahan ansaitsemisesta. Jos olet liittynyt Twitchiin, on sovittu, että et saa suoratoistaa millään muulla alustalla tai menetät liittyjästatuksesi.
Omistaako YouTube Twitchin?
YouTube ei omista Twitchiä. YouTuben omistaa Google, jonka omistaa Alphabet Inc. ja Larry Page Sergey Brin omistaa Alphabet Inc. Larryn kokonaisvarallisuus on miljardeja dollareita. Tämä harvoin mainittu miljardööri omistaa sekä Googlen että YouTuben yksin. Mitä tulee Twitchiin, niin tämän alustan omistaa Amazon, jonka omistaa Jeff Bezos.
Ja kuten ehkä tiedät tai et, Jeff Bezos ylitti hiljattain 190 miljardin dollarin nettovarallisuuden, mikä tekee hänestä yhden maailman rikkaimmista ja vaikutusvaltaisimmista yritysjohtajista vuonna 2021.
Johtopäätös Twitchissä ja YouTubessa
Tulokset ovat selvillä, sekä Twitch että YouTube on analysoitu ja tarkastettu. Ja vastaus kysymykseen, kumpi on parempi, on: se riippuu. Tiedän, se on hyvä vastaus, eikö? Mutta kummallakin alustalla on omat ansionsa ja vastuunsa. Tässä on lyhyt yhteenveto siitä, milloin toinen alusta voi olla kiinnostavampi kuin toinen.
Mobiilipelit - YouTube vie voiton. Mobiilipelejä varten tehdyn YouTube-sovelluksen saumattoman integroinnin ansiosta mobiilipelien suoratoisto YouTubessa on naurettavan helppoa.
Samaa ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa tehdä Twitchin kanssa. Streamlabs-mobiilisovelluksen kaltaisen sovelluksen avulla Twitchissä striimaaminen on melko helppoa. YouTuben pelisovelluksen käyttäminen on kuitenkin hieman mukavampaa, joten se voittaa hiukan.
Konsolipelaaminen - Twitch vie voiton konsolipelien suoratoistotilanteiden määrässä. Alusta on rakennettu suoratoistoa varten. Twitchissä on enemmän pelien striimaajia ja katsojia. Ja Twitch maksaa striimaajille yleensä paremmin kuin YouTube.
PC-Gaming - Kuten konsolipelaamisen kohdalla, myös Twitch vie voiton.
Uusien streamien kehittäminen - YouTube voittaa. Käyttämällä valmiiksi nauhoitettuja videoita suorien striimauslähetysten mainostamiseen ruuhka-aikojen ulkopuolella YouTube antaa uusille striimaajille mahdollisuuden rakentaa yleisöä vähemmällä suoran videon striimaamiseen käytetyllä ajalla kuin mitä tarvitaan samojen tulosten saavuttamiseen Twitchissä.
Rahaksi muuttaminen - Jos haluat tehdä striimaamisesta oman uransa, Twitch on tunnetusti tuottoisampi striimaajille. Se vaatii kuitenkin myös paljon enemmän työtä päästäksesi huomattavaan palkkapäivään. Mutta jos sinun ei tarvitse olla miljonääri ja haluat ansaita elantosi tekemällä jotain, mitä rakastat, Twitch voi olla sinulle sopiva alusta.
Molemmilla alustoilla on hyvät ja huonot puolensa. Ja jos olet epävarma ja yrität päättää, kumpaan alustaan keskittyä, mikset käyttäisi molempia?
Aloita suoratoistourasi jommallakummalla alustalla.
Kuten huomaat, kummallakin alustalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa sekä omat tapansa maksaa tekijöille. Kaiken sen perusteella, mitä olemme jakaneet kanssasi tässä artikkelissa, sinun pitäisi pystyä valitsemaan sinulle parhaiten sopiva alusta kriteerien mukaan.
Jos et osaa päättää, voit myös käyttää useita alustoja samanaikaisesti ja katsoa, mikä niistä sopii sinulle parhaiten tai maksaa sinulle eniten.
Jos haluat aloittaa suoratoiston, olemme kirjoittaneet täydellisen oppaan, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti, miten päästä alkuun Twitchissä, ja sitä voidaan soveltaa myös You Tubeen tai muihin alustoihin niiden neuvojen avulla, joita annamme yhteisön luomisesta tai profiilien ja taustan optimoinnista.
Taustasta puheen ollen, suosittelemme aina jokaisessa artikkelissamme optimoimaan pelitilasi sisustuksen, joka näkyy webbikamerastasi.
Itse asiassa tämä kohta on melko laiminlyöty ja tod, koska se voi tarjota todellisen visuaalisen identiteetin kanavallesi ja tuoda sinulle tietyn laillisuuden katsojiesi silmissä ja tämä, millä tahansa suoratoistoalustalla.
Uskokaa minua, led-banneri, rg-lamppu, neonseinävalaisin, mukava nörttilamppu voi suurelta osin tehdä eron. Jos haluat laajan valikoiman tyylikkäitä gamer-dekoja, käy katsomassa mallistomme suoraan alla olevasta kuvasta! Saatat juuri pitää siitä!