Joystick oli ensimmäinen tapa ohjata hahmoa videopelissä. Joystick ei ollut suinkaan itsestäänselvyys. Myöskään famicom-ohjain, joka on nykyään kaikkien ohjainten perusta, ei ollut sitä.
Videopelivalmistajat ottivat käyttöönsä sen, minkä he tiesivät keinoksi ohjata kohdetta: ohjauspyörän, joystickin ja painikkeiden välillä valinta oli nopeasti tehty valmistajien ja kehittäjien osalta. He valitsivat yksinkertaisimman ja halvimman.
Vaikka joystick korvattiin ohjaimissa aluksi suuntaviivalla, se teki paluun Nintendo 64:n ja Dreamcastin myötä. Mahdollisuus käyttää useita ohjaustapoja ja kehittäjien omaksuminen ovat johtaneet siihen, että joystickit ovat nykyään kaikissa konsoleissa.
Joystickin alkuperä
Ensimmäinen kotikonsoli, jossa tätä mallia käytettiin massiivisesti, oli Atari 2600 ja kaikki sen seuraajat. Hahmon ohjaamisen periaate oli yksinkertainen: joystickillä ohjataan ja painikkeella tehdään jokin toiminto. Muissa versioissa ja Atarin uudemmissa malleissa näkyi joskus jopa kaksi tai jopa kolme painiketta.
Arcade-joystickit
Arcade-päätteissä käytettiin myös tätä ohjausjärjestelmää perinteisten painikkeiden ohella. Sekä arcade-pelaajat että -omistajat kutsuivat näiden kahden yhdistelmää epävirallisesti PAD:ksi, joten termi on vakiintunut.
Pad ja Joystick
Kuten edellä mainittiin, joystickin ja painikkeiden yhdistelmä arcade-maailmassa on johtanut termiin PAD, vaikka konsolit käyttivät tätä järjestelmää jo aiemmin, sana PAD oli lähinnä arcade-käytössä. Joystick-sanaa käytettiin konsoleiden joystickeistä. Kun ohjaimiin on ilmestynyt painikkeita ja ohjaustapojen moninaisuus, erilaiset joystickit ja suuntaristi, kaikki tämä tekee ohjaimesta erinomaisen
valinnan valitseminen johtaa koko sivun päivittämiseen.
×
Kokeile onneasi!
Osallistu arvontaan ja voita Gamer Aesthetic -palkintoja, pelihallikaappi, koriste-esine tai retropeli.