Vuonna 2001 Microsoft yritti päästä videopelien maailmaan. Suurin tietokoneyritys, joka käynnistää videopeliyrityksen, ei voinut muuta kuin pitää meteliä. Vuonna 2001 julkistetaan X-BOX.
X-BOX otti Dreamcastista joitakin järjestelmiä eri muodossa (X- BOX LIVE), mutta myös Microsoftin ja sen kokemuksen uuden yrityksen palvelukseen, ja se pystyi asettumaan Playstationin ja PS1:n suoraksi kilpailijaksi, eikä Nintendoa pidetty vakavana kilpailijana. Microsoftin konsolissa on useita huomionarvoisia seikkoja.
Ensimmäinen X-Box-ohjain
X-BOXin ensimmäinen ohjain on tunnistettavissa tuhansien keskuudessa. Sen tuohon aikaan nähden järjettömän suuresta koosta, joka heitti pois suuren osan Segan perinnöstä.
Pelaajat ympäri maailmaa eivät oikein pitäneet ensimmäisestä ohjaimesta, ja monet turvautuivat X-BOXin jälkeenpäin markkinoimiin kevyempiin versioihin. Vielä nykyäänkin pelaajat ja retrogaming-maailma tekevät meemejä ensimmäisen X-BOX-ohjaimen kohtuuttoman suuresta koosta.
Koska Microsoft on tietokone- ja elektroniikkayhtiö, muotoilu ei selvästikään ollut sen vahvuus. Niinpä he ottivat japanilaisen "slim"-mallin, joka oli tavallisesti tehty keskivertojapanilaisten käsiin, ja myivät sitä muissa maissa. Tätä ohjainmallia on käytetty kaikissa muissa X-BOXeissa tähän päivään asti.
Heidän ensimmäisestä konsolista lähtien pelit tallennetaan ohjaimeen liitettäville muistikaseteille, jolloin ohjaimesta tulee myös täydellinen oheislaite, jonka koko ja käyttökelpoisuus on optimoitu pelaajille.
Kyseessä on sama järjestelmä kuin Playstationissa, mutta voidaan todeta, että XBOXissa muistikasetit olivat yleensä suurempia kuin PS1:ssä ja PS2:ssa, mikä johtui suuremmasta koosta mutta myös kasettien vaihtelevasta laadusta.
Xbox Crystal -ohjain
Mestariteos ohjaimen rakenteen, mutta myös markkinoinnin kannalta, on X- BOXin kristalli, mutta myös ja erityisesti sen ohjain. Sitä myytiin rajoitettu erä, ja sen avulla voitiin myydä "luksuspainos" ensimmäisestä konsolista ja ohjaimesta. Vaikka tämä jälkimmäinen pysyy ainutlaatuisena, siitä tulee myös X-BOX-ohjainten standardi.
Koko on pienennetty, jotta se olisi lähempänä Playstation-ohjaimia, mutta samalla on säilytetty sen erottuvat elementit. Nimittäin yleinen muoto: he eivät kopioineet Sonya. Ohjaimessa oleva hartsilogo oli todiste siitä, että kyseessä oli todellakin rajoitettu painos eikä väärennös.
Vielä nykyäänkin nämä mallit ovat erittäin haluttuja. Kyseessä on harvinainen ja täysin toimiva keräilykappale, mikä on retropelien maailmassa melko harvinaista.
Joystick-valikkopainike
X-BOX 360:n myötä on asetettu uusi standardi. X-BOX ja Microsoft ovat ajatelleet ergonomiaa ajattelemalla pelaajaa, ja nyt valikkoa varten on varattu erityinen painike.
Tämä periaate, jonka mukaan perinteisten "start" tai "select" -näppäinten lisäksi on olemassa myös muita näppäimiä, mahdollistaa vaistomaisemman ohjauksen, erityisesti Bluetoothilla toimivissa ohjaimissa tai ohjaimessa olevan pariston avulla. Vaikka tämä toiminto vaikuttaa lisävarusteelta, se oli erittäin hyödyllinen Wiin kaltaiselle konsolille, joka on tehty satunnaisille pelaajille. Ilman tätä painiketta ei olisi Wii:tä sellaisena kuin me sen tunnemme tai edes Switchiä.
Ladattava ohjain
X-BOX esitteli yhden ensimmäisistä langattomista ladattavista ohjaimista. Ennen tämäntyyppisiä ohjaimia varten piti käyttää paristoja. Paljon paristoja. Järjestelmä oli hyvin virranhimoinen. Ja sitä se on edelleen.
Näillä uusilla ohjaimilla Microsoft korostaa videopelimaailman yhä ilmiömäisempää kehitystä. Ohjain on nyt täysin langaton, ja sen lataamiseen on oma laite.
valinnan valitseminen johtaa koko sivun päivittämiseen.
×
Kokeile onneasi!
Osallistu arvontaan ja voita Gamer Aesthetic -palkintoja, pelihallikaappi, koriste-esine tai retropeli.