Konsoli-emulaattori

Konsoli-emulaattorit

Konsoli Emulaattorit, olivatpa ne sitten retroa tai eivät, on suunniteltu helpottamaan konsolipelien pelaamista PC-pelaajille, jotka eivät halua käyttää 500 euroa konsoliin, puhumattakaan ohjaimista ja muista pelaajan tarvitsemista lisävarusteista. Tavoitteena on, että yhdellä koneella voi pelata kaikkea.

Tähän auttaa PC:n luonne: sen voi optimoida mihin tahansa ja kuka tahansa, jolla on ruuvimeisseli ja internet-yhteys. Kaikki tämä on auttanut suuresti retropelien ja retropeli kulttuurin leviämistä.

Retroemulaattorin periaate

Retro Konsolien emulaattoreiden ensisijaisena tarkoituksena on tehdä vanhemmista peleistä helpommin saatavilla olevia. Näiden konsoli simulaattoreiden toiminta on periaatteessa "hyvin yksinkertaista": otamme konsolin osat ja kopioimme ne virtuaalisesti koneeseen. Käytännössä tehdään ohjelma, joka simuloi komponentteja, kopioi niiden reaktiot, suorituskyvyn, rajoitukset ja kaikki fyysiset rajoitteet. Lyhyesti sanottuna teemme digitaalisen konsolin tietokoneeseen. Toisin sanoen käytettyjen resurssien kannalta on parempi, että tiettyjä konsoleita varten on hyvä tietokone.

Retro-emulaattorin etu

Emulaattorin etuna on, että se on "helppo" asentaa tietokoneeseen. Tämä riippuu tietysti peleistä, emuloidusta konsolista ja monista muista parametreista. Jos haluat pelata pelejä DOS:lla, se ei ole mikään helppo nakki.

Konsoli Emulaattorin tarkkuus
Konsoli Emulaattoria pidetään "tarkkana", kun sekä ohjelmalle että laitteistolle annettu käsky tuottaa saman tuloksen. Lyhyesti sanottuna täydellinen synkronointi ja todellinen virtuaalikone, joka reagoi kuin olisi oikea fyysinen konsoli.

Tämä tarkoittaa, että tarkat emulaattorit tuottavat paljon vähemmän ongelmia äänen, äänen ja musiikin kanssa kuin videon, grafiikan, pikselin resoluution ja häiriöiden kanssa.

Emulaattorin tarkkuuden lisääminen

Yleensä tämä tapahtuu sillä kustannuksella, että tarvitaan enemmän prosessoritehoa ja siten tehokkaampi (ja siten kalliimpi) tietokone tai erityisesti konsolien emulointia varten valmistettuja komponentteja. Tämä saavutetaan usein käyttämällä tiukempaa synkronointia.

Tunnetuimpia tarkkuus emulaattoreita ovat muun muassa Mesen (NES), higan (SNES), CEN64 (N64) ja Exodus (Sega Mega Drive).

Emulaattorin tarkkuuden tunne

Mitä tarkempi emulaattori on, sitä lähempänä se on todellisuutta, laitteiston osia. Se on kuitenkin paljon vaativampi ja sujuvuus kärsii. Ironista kyllä, mitä tarkempi emulaattori on, sitä vähemmän "sujuva" se on, joten tämä näkökohta voi olla ristiriidassa kokemuksen autenttisuuden kanssa, kun se tuo syötteen välille kuilun sinun ja pelin välille. Emmekä ole vielä puhuneet retro konsoleiden tarkkojen emulaattoreiden laitteisto intensiivisestä luonteesta.

on siis ristiriidassa emulaattoreiden ensisijaisen tarkoituksen kanssa: helpottaa retropelien pelaamista ilman, että tarvitsee käyttää tuhansia euroja kasetteihin ja konsoleihin.

Näin ollen emulaattorin tarkkuus ja aitous ovat edelleen kiistanalaisia aiheita, ja ne riippuvat vahvasti siitä, mitä kokemuksen osa-aluetta käyttäjä arvostaa eniten: pelin sujuvuutta, vaikka se tarkoittaakin ääni-, grafiikka- ja peli virheitä, tai todellista uppoutumista peliin, vaikka se tarkoittaisikin emulaattorin aiheuttamien reaktio viiveiden kohtaamista. Kaikki tämä on pelaajien itsensä päätettävissä.