Nintendo-ohjain

Nintendo ohjaimet

Manette Nintendo - Gamer Aesthetic

Nintendon ohjaimet ovat yksi halutuimmista malleista, mutta myös yleisön tuntemattomimpia. Vaikka poistaisit kin tuotemerkin pienen logon, kuka tahansa tunnistaa Nintendo-ohjaimen muista. Tämä ei ole niin varmaa Segan tai muiden merkkien kohdalla. Nintendo on todella leimannut alaa useilla innovaatioilla.

Olipa kyse sitten pelkistä väri valinnoista tai painikkeiden sijoittelusta, ala ei ole koskaan pysynyt muuttumattomana Nintendon julkaisun jälkeen. Olipa kyse sitten arcade-maailmasta Yhdysvalloissa, viestinnästä faneille, grafiikan suunnittelun standardeista tai kotikonsolien elvyttämisestä, Nintendo on antanut paljon pelaajille ympäri maailmaa.

Ensimmäinen Nintendo Controller

Ensimmäinen Nintendo-ohjain oli Family Computer. Ja jo tuolloin se oli vallankumous. Puhumattakaan pohjois amerikkalaisesta ja eurooppalaisesta versiosta, japanilais versio, famicom, asetti monia standard ja videopelialalla.

Olipa kyse sitten tavasta, jolla Nintendon pelien pelattavuutta lähestytään tai muotoilusta. Ohjain on nyt suunniteltu mahdollisimman intuitiiviseksi. NES-ohjaimet ja SNES-ohjaimet noudattavat tätä periaatetta samoin kuin koko länsimainen teollisuus.

Nintendo Nes-ohjain

Nykyisellään se, mitä Famicom toi videopelien maailmaan, on ohjainten ja pelikasettien muotoilu. Kaikki on tehty muistuttamaan suoraan konsolista ja brändistä väreillä eikä isolla logolla "Nintendo NES" tai "NINTENDO FAMICOM".

Ei, se on paljon hienovaraisempaa. Ennen useimmat ohjaimet olivat joko mustia tai värillisiä, mutta tietynlaisella maku tuntumalla. Nintendo on pyyhkäissyt kaiken sen pois. Ja tämä ohjain malli otetaan osittain käyttöön video peliteollisuudessa. Lisäksi Nintendo teki tällä järjestelmällä teknisen demonstraation: mikrofonin integroiminen ohjaimeen.

Tämä oli tuolloin ennenkuulumatonta. Äänellä pelaaminen on jotain, jonka japanilaiset pelaajat omaksuvat nopeasti, vaikka tästä vaihtoehdosta ei olekaan hyötyä suurissa peleissä, kuten Mario Brosissa tai muissa japanilaisen konsolin suurissa klassikoissa. Retro Pelaamisen maailmassa tämä on ainoa pelikonsoli, jossa on tämä lisävaruste.

Ohjainten suorakulmion muoto

Ohjainten suorakulmainen muoto on Masayuki Uemuran ideoima. Hän halusi muuttaa alan toimintatapoja. Hänen mielestään ohjaimen piti olla esteettinen, mutta ennen kaikkea ergonominen myös kaikkein aloittelijoille. Nintendon strategiana oli "myydä lapsille".

Olipa kyse sitten konsolista tai muusta sen ympärillä olevasta tavarasta, kaikella piti olla käytännöllinen käyttötarkoitus. Jos katsomme esimerkiksi saman ajanjakson Atari-ohjaimia. Ensinnäkin näemme, että ne tarjoavat paljon vähemmän toimintoja, mutta myös sen, että ne ovat kaukana esteettisestä. Ohjain näyttää enemmän huonolta lelulta kuin konsolin keskeiseltä elementiltä.

Nintendo Järjestelmien ohjaimet

Vaikka famicom-ohjain oli ensimmäinen ja teknisesti paljon kehittyneempi kuin NES-ohjaimet, Nintendo Entertainment System -ohjaimesta tuli valtavan menestyksensä ansiosta NES:n tärkein ohjain mutta myös brändin ikoni kollektiivisessa mielikuvituksessa.

Aiemmissa järjestelmissä käytettiin joystickiä, mutta NES-ohjaimessa oli suuntaohjain (d-pad otettiin käyttöön Donkey Kongin Game & Watch -versiossa). Neljä painiketta ja d-pad yksinkertaistivat ohjausta ja auttoivat NES:ää nousemaan ilmiömäiseen menestykseen.

Ohjain oli väriltään harmaa ja musta. Harmaata käytettiin ohjaimen ääriviivoihin, kun taas mustaa käytettiin ohjaimen painikkeiden ja suuntaristin ympäröimiseen. Nintendo of American työntekijä Lance Barr suunnitteli ohjaimen. Ohjaimet tulivat ensimmäisen kerran saataville vuonna 1985 NES:n Control Deck- ja Deluxe-setin mukana.

Myöhemmin tuli saataville lisää ohjaimia (joita myytiin kahden kappaleen pakkauksissa). Hieman muokattu NES-ohjain, jossa oli kokonaan musta kotelo, julkaistiin television kanssa, jossa oli sisäänrakennettu NES. Ohjaimen ensimmäinen versio poistui käytöstä vuonna 1993.

Kun Nintendo julkaisi vuonna 1993 NES2:n, joka oli suunniteltu näyttämään SNES:ltä, ohjain suunniteltiin uudelleen niin, että se muistutti SNES-ohjainta, mutta säilytti alkuperäisen ohjaimen paletin.

Ohjaimen "koiranluu"-muoto poikkesi huomattavasti alkuperäisen ohjaimen yksinkertaisesta suorakulmaisesta muodosta. Myös A- ja B-painikkeet olivat vinossa eivätkä suorassa kuten alkuperäisessä ohjaimessa. Tämä versio ohjaimesta poistettiin käytöstä vuonna 1995.

Jättimäinen Nintendo ohjain

Toisin kuin muut tuotemerkit tuolloin, Nintendo hyödynsi pieniä mediahittejä. Olipa kyse sitten kokonaisen konsoli erän takaisinvedosta, kun osa konsoleista oli viallisia, tai jopa - anekdootti samalla tavalla - jättimäisten ohjainten valmistamisesta konsoleihinsa. Niitä ei ollut tarkoitus myydä, vaan ainoastaan puhua niistä hieman.

Se oli "me pystymme siihen. Me olemme Nintendo". Jo tuolloin viestinnässä näkyi tietty halu päästä lähemmäs fanejaan. Ennen se tapahtui näiden pienten temppujen, koko alan vakavimman ja tehokkaimman huoltopalvelun tai Nintendon Seal Of Approval -lupien avulla, jotka tekivät SNES-peleistä aikansa laadukkaimpia pelejä.

Nintendo-ohjaimen hinta

Nintendo ei ollut ainoa yritys, joka valmisti ohjaimia konsoleihinsa. Se antoi myös kolmansille osapuolille luvan valmistaa näitä ohjaimia, mutta myös paljon kaikkiin konsoleihin sovitettavia vaihtoehtoja. Nykyään monet mallit ovat käyneet harvinaisiksi. Hinnat voivat vaihdella valtavasti: harvinaisimpien ja eksoottisimpien mallien hinnat vaihtelevat 49 eurosta yli 150 euroon.