Megadrive-Konsoli
Megadrive-Konsoli
Mega Drive, joka tunnettiin Pohjois-Amerikassa myös nimellä Sega Genesis, oli Segan kolmas konsoli.
Se oli Segan menestynein konsoli, sillä sitä myytiin maailmanlaajuisesti yli 30 miljoonaa kappaletta, joista yli 20 miljoonaa Yhdysvalloissa, 8 miljoonaa Euroopassa, 3,58 miljoonaa Japanissa ja 3 miljoonaa Brasiliassa. Sen kilpailija oli SNES. Mega Drive/Genesis päihitti SNES:n Euroopassa ja Brasiliassa, mutta SNES päihitti Mega Driven Japanissa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa.
MegaDrive Replica
Mega Drive on vanha konsoli. Se kuuluu retro kategoriaan syystä. Retro Pelikonsolien ongelma on hinta ja harvinaisuus. Alkuperäisen Mega Driven ostaminen on erittäin hankalaa, ja siksi sivustomme tarjoaa Mega Drive -jäljennöksiä edulliseen hintaan.
Mega Drive, jossa on integroituja pelejä
MegaDrive Mini sekä Nintendo Classic Mini tarjosivat konsoleita, joissa pelit oli integroitu suoraan konsoliin niille, joilla ei ole varoja eikä tilaa. Sivustomme tarjoaa myös konsoleita, joissa on sisäänrakennettuja pelejä. Megadrivessa on vähintään 20 peliä.
Myyttinen 16-bittinen Sega-konsoli
Vaikka Sega Master System oli menestys Brasiliassa ja Euroopassa, se ei herättänyt suurta kiinnostusta Japanin tai Pohjois-Amerikan markkinoilla, joita Nintendo hallitsi 1980-luvun puolivälissä ja lopulla 95 prosentin ja 92 prosentin markkinaosuudella.
Toivoen voivansa kasvattaa markkinaosuuttaan merkittävästi, Sega lähti luomaan uutta laitetta, joka olisi vähintään yhtä tehokas kuin markkinoiden vaikuttavin laitteisto, nimittäin Commodore Amiga 16-bit, Atari ST ja Macintosh II.
Ensimmäinen nimi, jota Sega harkitsi konsolilleen, oli MK-1601, mutta lopulta he päättivät kutsua sitä nimellä "Mega Drive". "Mega" merkitsi ylivoimaisuutta ja "Drive" nopeutta ja tehoa.
Sega käytti nimeä "Mega Drive" konsolin japanilaisesta, eurooppalaisesta, aasialaisesta, australialaisesta ja brasilialaisesta versiosta. Pohjois-Amerikan versio nimettiin Genesisiksi tavaramerkkikiistan vuoksi.
Sega Nintendon kilpailijana
Mega Driven pääkilpailijaksi muodostui lopulta Nintendon 16-bittinen SNES, johon verrattuna sillä oli etumatka käyttäjämäärän ja pelien määrän suhteen, mikä käänsi Segan NES:n kanssa kohtaaman ongelman. Mega Drive säilytti edelleen terveen fanikunnan, joka koostui pääasiassa roolipelien ja urheilupelien ystävistä.
Sonic the Hedgehogin julkaisu vuonna 1991 uhkasi Nintendon asemaa konsolien ykkösenä Yhdysvalloissa. Sonic julkaistiin korvaamaan vanha Alex Kidd -maskotti ja tarjoamaan "tappajasovellus", jota Sega tarvitsi Mario Brosin ja Zeldan kanssa kilpailemiseen. Tämä käynnisti videopelihistorian suurimman konsolisodan. Vuoteen 1992 mennessä, jolloin Sonic the Hedgehog 2 julkaistiin, Segasta oli tullut markkinajohtaja.
Vuonna 1992 Segalla oli vahva markkina-asema, sillä sen markkinaosuus Pohjois-Amerikassa oli 55 prosenttia. Myynti oli hieman laskusuunnassa ja Sega menetti hetkeksi markkinaosuuttaan SNES:lle.
SNES:lle, Sega kääntyi jälleen kerran Sonicin puoleen nuorentaakseen myyntiään. Odotetun Sonic the Hedgehog 2:n julkaisu, joka tapahtui samaan aikaan Nintendon myrskyn alle jääneen aggressiivisen mainoskampanjan kanssa, vauhditti Mega Driven myyntiä hieman pidempään ja lisäsi
Konsolisodan käynnistäminen
SEGA kehitti mainoksia, joissa vähäteltiin NES:n ja SNES:n merkitystä ja korostettiin Mega Driven (Genesis) vahvuuksia. Mainoslauseina käytettiin muun muassa sanontoja "Mega Drive tekee sen, mitä Nintendo ei tee" ja "Tervetuloa seuraavalle tasolle" sekä toistuvaa termiä "räjähdysmäinen prosessointi" viitaten siihen, että Genesiksessä oli hieman nopeammat kellotaajuudet kuin SNES:ssä. Lisäksi Sega pilkkasi toistuvasti TurboGrafix-16:n väitettä olla ensimmäinen 16-bittinen konsoli, sillä se käytti edelleen 8-bittistä prosessoria.
Segan mainokset perustuivat laajaan tutkimukseen teini-ikäisten alakulttuureista, mikä mahdollisti karkean ja aggressiivisen kampanjan, jossa Genesis esiteltiin kypsempänä konsolina, vaikka Nintendon mainoskampanjat pyrkivätkin korostamaan samankaltaisia suuntauksia.
Segan mainetta kypsänä konsolina kuvastivat parhaiten Mortal Kombatin kotikonsoli versiot, joka oli tuohon aikaan pahamaineinen arcade-peli runsaasta verenvuodatuksestaan.
Vaikka sekä SNES- että Genesis-versiot olivat sensuroineet suurimman osan verestä, Genesis-versio myi enemmän kuin SNES-versio sen jälkeen, kun Genesis-versiosta löydettiin huijauskoodi, joka palautti arcade version väkivaltaisuuden.
SNES- ja Genesis-konsolien välisen sodan aikana Yhdysvaltain kongressi järjesti kuulemisia videopelien väkivallasta Mortal Kombatin ja Segan Night Trap CD -pelin aiheuttaman yleisen reaktion jälkeen.
Megadriven hinta
Megadriven hinta oli julkaisuvaiheessa 1290 frangia pelin ja ohjaimen kanssa. Eli paljon halvempi kuin uusi konsoli nykyään.
Vaikka konsoli on vanha, sitä ei enää valmisteta massatuotantona, joten se on harvinainen. Retropelaaminen ei ole halpaa. Mitä harvinaisempi retrokonsoli on, sitä korkeampi on sen hinta, mutta sitä hauskempaa on myös pelata sillä eikä emulaattorilla. Sinulla on todella nostalginen tunne koko pelin ajan.
Hyvä Megadrive ilman pelikasettia maksaa 59€ ja 159€ välillä. Se riippuu sen mukana toimitetusta ohjaimesta, suoraan konsoliin sisältyvän pelikatalogin tiheydestä, jos se on mukana, ja tietenkin yleisestä kunnosta ja yhteensopivuudesta sen ajan Megadrive-pelikasettien kanssa.
Sega CD julkaistiin 15. lokakuuta 1992. Se oli varustettu Motorolan 68000-prosessorilla 12,5 MHz:n kellotaajuudella ja 64 kbit:n RAM-muistilla.
Sega 32X julkaistiin 21. marraskuuta 1994 . Se oli varustettu kahdella SH-2 RISC-prosessorilla 23 MHz:n kellotaajuudella, 256 kt RAM-muistia ja 256 kt VRAM-muistia.
Megadriven erityinen emulaattori
Genesis-emulaatio on erittäin hyvä, ja sen yhteensopivuus pelien kanssa on korkea (monet heistä väittävät lähes 100-prosenttista yhteensopivuutta kaupallisten pelien kanssa, mukaan lukien Virtua Racing). Niitä on saatavilla täältä.
Monet Genesis-emulaattorit ovat yhteensopivia myös Sega Master Systemin (SMS) ja Game Gearin (GG) sekä aiempien Segan konsolien kanssa. Genesis-pohjaiset arcade-pelit ja Sega Pico ovat kuitenkin vielä puutteellisia.
Megadrive-emulaattorin tekniikka
Lock-On-tekniikka on Sega Mega Driven/Genesiksen Sonic & Knuckles -kasettien ainutlaatuinen ominaisuus, jonka avulla pelaaja saattoi liittää vanhemman pelin kasetin läpivientiporttiin laajentaakseen tai muuttaakseen peliä.
Emulaattori Sonic Megadrivelle
Useimmat emulaattorit eivät tue tallentamista, paitsi Genesis Plus GX, mutta verkossa on saatavilla valmiiksi yhdistettyjä ROM-muisteja Sonic-trilogialle, joita voi pelata tavallisena Megadrive-ROM-muisteina millä tahansa emulaattorilla ja jotka silti toimivat.
Windows 10 Megadrive-emulaattori
Kuten kaikilla vanhoilla konsoleilla, myös Windows 10:lle on olemassa joitakin Sega MegaDrive -emulaattoreita, joiden avulla voit kokea uudelleen Altered Beastin, Sonic the Hedgehogin, Aladdinin ja monien muiden pelikokemuksen.
Vaikka Segan Megadrivella ei ole yhtä paljon emulaattoreita, onnistuimme silti tekemään listan parhaista Sega Genesis -emulaattoreista Microsoftin käyttöjärjestelmälle.
Pidä mielessä, että suurin osa näistä emulaattoreista on melko vanhoja, mutta iästään huolimatta ne ovat edelleen ajankohtaisia myös Windows 10:ssä. Emulaattorit ovat edelleen enemmän tai vähemmän hallittua tekniikkaa retropelien maailmassa.
Emulaattoreiden suurin ongelma on se, että konsoli on purettava, mutta myös kopioitava sen koodi ja sovitettava se järjestelmille, mutta myös erilaisille rom-versioille.